tisdag 9 maj 2017

Camilla Läckberg - Häxan

Sveriges deckardrottning är äntligen tillbaka! Den bästsäljande Fjällbackaserien om författaren Erica Falck och polisen Patrik Hedström har lästs och älskats av 20 miljoner kvinnor och män över hela världen.

I april 2017 utkommer den tionde delen i serien med titeln Häxan. Det är den tionde delen i den omåttligt populära Fjällbackaserien som älskas världen över. Än en gång får vi följa författaren Erica Falck och polisen Patrik Hedström i deras kamp för att hitta svaren på ondskans mysterier.

När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvann en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten.

Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken, invid samma skogstjärn där den första flickan hittades. Skräcken sprider sig i det lilla samhället. Kan fler flickor vara i fara? Trots att Patrik Hedström tycker att det verkar långsökt börjar han och hans kolleger vid Tanumshedepolisen utreda om det finns något samband mellan de två fallen. Till sin hjälp får de Erica Falck, som sedan länge arbetar med en bok om det gamla mordet. Utredningen river upp många sår, drevet går och invånarnas rädsla för det okända får fruktansvärda konsekvenser. Hämtat från Bokus


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag blev lovad den som signerad Inbunden bok och om det kan ni läsa mer här.
Nu kom den dock inte och eftersom jag var sugen på att läsa så fick det bli Storytel.
Den kom den 10 maj med en rejäl bonus, kolla här.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Läckbergs alla böcker har nytt omslag, vilket är snyggast?
Jättesvårt tycker jag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Uppläsare var Katarina Ewerlöf och jag tycker att hon är superbra och gör ett fantastiskt jobb.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Nu är det många som läst boken redan och höjt den till skyarna, konstigt för när man frågar ibland är det ingen som läser Läckberg. Jag har läst alla hennes tidigare böcker och tycker fortfarande Tyskungen är bäst.
Jag tycker dåtidshistorien var intressant men inte mer, den grepp inte tag i mig riktigt. Nutidshistorien var då mycket bättre och ligger väl ganska bra i tiden med vad som hänt i vårt land sista tiden, skulle inte detta vara omöjligt. Så får vi även här följa de olika karaktärerna som är med och stackars Mellberg dabbar sig rejält. Det gör boken lite rolig också och det gillar jag. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag hoppade inte över något vad jag vet men helt klart när man lyssnar kan tankarna ibland flyta iväg.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag tror nog nästan Mellberg börjar bli min favorit, han försöker så mycket att det blir helt fel. Erika är lika nyfiken som vanligt men den som retar mig mest är Patrik, hur präktig är inte han. Där får det nästan hända något till nästa bok, inte vet jag vad men det överlåter jag till Läckberg.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker Läckberg är väldigt bra på att beskriva den vanliga vardagen och även hur personerna känner sig. 

Vad var annorlunda med denna boken?

Den är lite mörkare än tidigare Läckberg böcker.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tycker nog dåtidshistorien kunde knutit an mer. 

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag har läst allt Läckberg skrivit tidigare så jag kommer nog läsa nästa bok också. 

Sammanfattning.

En bra och välskriven deckare som ligger i tiden. Den har ett bra driv och faktiskt tack vare Mellberg lite smårolig. Jag tycker inte den är lika bra som Tyskungen som fortfarande är min favorit. Läckberg är väldigt bra på att beskriva personerna i vardagen, vilket gör boken trovärdig. Slutet var riktigt spännande precis som en bra deckare ska vara.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4

Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (498.0 MB)
Språk Svenska
Inläsare Katarina Ewerlöf
Utgivningsdatum 2017-04-07
Förlag Bonnier Audio
ISBN 9789176513439
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon eller lyssna på den på Storytel

2 kommentarer :

  1. Jag har bara läst en bok av Läckberg tidigare och av någon anledning valt bort hennes böcker. Men läste ändå Häxan och nu är jag sugen på att läsa ikapp serien =)

    SvaraRadera
  2. Läs definitivt ikapp. Det gjorde jag för ett par somrar sedan. Hade spännande läsning hela sommaren. Jag måste dock säga att jag tyckte Häxan inte hör till de bättre.

    Lite väl tillspetsad karaktär på militären James gjorde att han inte kändes trovärdig.

    Lite morotslösning där upplösningen llite ramlade i knät på Patrik och de andra. Lite krystat på slutet.

    Den parallella häxhistorien trodde jag skulle vävas ihop med nutid på något sätt. Nu gjorde den inte det och då förstår jag inte riktigt syftet med den... Om det inte var för att extra belysa vad som sker i människor när drevet går och stämningen trissas upp utan att någon stannar upp och säger stopp. Det behövdes dock inte då nutidshistorien var nog tydlig.

    Massakern på diskot var dessutom rätt påklistrad och kändes onödig. Den tillförde inte något till bokens kärna.

    Jag tyckte också att lite för mycket var oklart utan att knytas ihop i slutet...

    SvaraRadera